NEM HARAP A SPENóT

A francia piac... ÁNTSZ ellenőröknek belépni tilos :D

A piac, “intézmény”. Közhelyesen úgy is mondhatnám, hogy kötelező hétvégi program.
Ha nem is minden hétvégén, de azért 2-3 hetente, vasárnap, itt szerzem be a heti vitamin adagot, és persze az aznapi vasárnapi ebedét is. Ez az ÉN “guilty pleasure-öm”.
Ez a hely nem  a fogyókúrázók vagy kúrázni vágyók legjobb programja. A piac vasárnap reggel 8 körül nyit és dél,  fél 1 magasságában fejeződik be (ilyenkor lehet sokkal olcsóbban megvenni ugyanazt a terméket, amit előtte egy órával még simán a  duplájáért árultak 😀 ).
Mire az ember a vasárnapi ebéd elé kerül, már bőven túl van az aznapi vitaminbevitelen, és már pár zsíros kalóriabombát elfogyasztott.
Nincs az a kereskedő, aki ne kínálná a portékáját kóstolásra, legfőképp a gyerekeknek, hiszen tudják, hogy anyuka pénztárcájához a gyereken keresztül vezet az út. És amire egy gyerek azt mondja jó, ez finom, anya mééég, na azt el lehet adni. Borsos áron.
Nem kívánok senkinek szívszédülést okozni, nem kezdem el leírogatni egy kiló paradicsom, vagy pár deka jóféle sajt és sorolhatnám még mi árát. De adok egy jó tanácsot! Épeszű anya popsitörlő nélkül nem indul piacra.
A kölkeim imádják a piacot. Télen, nyáron, fagyban, kánikulában lelkesen araszolunk a babakocsikkal. Elég, ha beleszippantasz a levegőbe, keverednek az illatok, a fűszerek, a zöldségek, a zamatos gyümölcs illata. Francia és olasz árusok (közel van Olaszország, mondtam már hogy az Alpokban lakunk?) egymást túlkiabálva kínálják portékáikat.

Még meg sem érkeztünk, térültem-fordultam, és Edi kezében már landolt is az első görögdinnye szelet egyik kedvenc árusunktól, akinél szinte törzsvevőnek számítunk,  a 13 hónapos kezében már a szicíliai édes narancs,  amit szopogat, csócsál nagy élvezettel.

IMG_1276

De Edi végigkóstolta a teljes paradicsom kínálatot, majd felzabálta kedvenc felvágottas kereskedőnk összes kínálásra felszeletelt diós szalámiját.

IMG_1281

És akkor még nem válogattam a hajnalban frissen szedett spenótlevelekből, végig szaglásztam a medvehagyma csokrokat, a póréhagymákat, karfiolokat, és persze jött a kihagyhatatlan, az élvezetek netovabbja.

A tapenade-tól a paradicsomos olívás kencémig, a különböző pácolt olívabogyók, fokhagymák, és a legjobb, hogy bármit megkóstolhatsz (és persze jó pénzért haza is viheted magaddal). Általában itt hagyom a legtöbb pénzt, de ha nem ezért akkor miért?

IMG_1283
 livi piac 1
Közvetlen ezután az ízorgia után megérkezünk a kenyeres pultokhoz, és végem van… ezért:
IMG_1282

Ezen a vasárnapon térdig jártunk az eperben. Nem a szupermarket vizes, színtelen műgyümölcsében, amit az ember már 2 Euro/500 gr (körülbelül) magáénak mondhat, hanem abban  az igaziban.  Gyönyörű piros, illatos, “gyere, egyél meg” hívogató eper 4.50 Euro/500 gr-ért. A kezemet tépték, amikor átadtam a pénzt, de ahogy a gyerekeim teli szájjal bólogatva esdekeltek, hogy MÉÉÉG epret, így nem lehet otthagyni.

Tehát ha valaki legközelebb Franciaországban jár, ki ne hagyja a piacot. Nincs az a város vagy falu, ahol ne lenne. Hivatásos ANTSZ ellenőrök szemeket becsukni, szájat kinyitni, nem nézni hőfokot, csak élvezni az ízeket és az illatokat. 🙂

Tehát félig teli gyomorral hazaérkeztünk vásári portékáinkkal, már csak bedobtam melegedni a sütőbe a vásári csirkét krumplival, gyorsan összedobtam egy zöldsalátát friss porvence-i mártással és isteni koktélparadicsommal. Felvágtam a magvas friss barna kenyeret, apjuk elé tettem a paradicsomos fais maison (ford.: házi) olíva tappenádot, hűtőből előkerült a hideg jófajta rosé (a kölköknek málnaszörp), és hátradőlve élveztük a tavaszi napsütést!

IMG_1284

Amkor is egyik kölköm belekiálltott az alpesi levegőbe: Anya, kakilni kell…… Jó étvágyat!

Iskolai értékelés

Picit előbb érkeztem. Éppen szünet volt, rohangáltak a kis elsősök, másodikosok az udvaron. Az enyémet gyorsan, pillanatok alatt észre lehet venni. Keress egy kék biciklis bukósisakos csetlő-botló kisfiút, aki hatalmas mosollyal az arcán focizik a “nagyokkal”. A nagyok beengedik a játékba. Figyeltem, ahogy fut a labda után, egy kisfiú neki passzolt, és az én káposztafejűm hatalmas luftot rúgott. Edi elesik. Két fiú kineveti. Szívem összeszorul. Kezem ökölben. Vagy öt kislány rohan Edi “megmentésére”. Segítenek neki felállni, leporolják a nadrágját, és miután elhangzik az “allez Edu” (magyarul: hajrá Edu!) felkiáltás a játék folytatódik. Kezem elernyed, mosoly az arcomon. Integráció. Még ízlelgetem ezt a dolgot, pedig már öt hónapja benne élünk.

image

Az én 7,5 éves Edim szeptemberben iskolás lett. CP-s, azaz 1. osztályos. Hetek kellettek mire belerázódtunk. Ma már óramű pontossággal mennek a reggelek. Szinte egyszerre ébredünk reggel 6-kor, és amíg én elkészülök, addig Edi leveszi az ortézisét, felteszi a szemüvegét és csendben az ágyban ülve várja anyát. Nem csapunk zajt, nem ébresztjük fel a többieket. Még csak háromnegyed 7 van, Fanni már készül, de Emma és Csuvibaba még alszik.

Pisi, öltözködés, reggeli. Közben megbeszéljük az aktuális programot, most éppen az úszás van terítéken. Nagy örömmel megy az uszodába, ami Franciaországban kötelező első osztályos “tantárgy”. Emmáék áprilisban kezdik, Ediék már januárban nekiugrottak. Edi imádja a medencét, hála a gyógytornának az uszoda 16 hónapos kora óta természetes közege.

image

Tehát öltözködés, azután reggeli, még mindig csendben, halkan, hamarosan érkezik Jeremy az iskolabusszal és máris indul a nap. Edi minden reggel 7.15-kor beül a sulibuszba, és indul a napi buli számára. Hatalmas mosollyal az arcán startol, és fáradtan, de annál hatalmasabb mosollyal érkezik haza minden délután 5-kor. Ilyenkor szegénykémnek már csak arra van ideje és ereje, hogy megvacsizzon, megfürödjön, és amíg a többieket fürdetem, leckét ellenőrzök, babát etetek, még eltologatja az autóit. Fél 8-kor mese, és 8 órakor az igazak álmát alussza.

Tehát túl vagyunk az első trimeszteren, és a többiek bizonyítványát már volt szerencsém látni. Míg alsó tagozatban ABCD betűkkel és szöveggel értékelnek, addig a felsősöknél és a gimiben jegyeket osztanak és persze a szöveges értékelés sem maradhat el.

image

Edinek ilyen nincs. Legalábbis egyelőre. Iskolás, igazi iskolában, de speciális osztályba jár. Első osztályos, de messze nem az első osztályos gyerekek elvárásaival szembesül. Tanul, miközben fejlesztik, fejlesztik és közben tanul. Minden pillanatban. Gyógytornásszal, logopédussal, pszichomotoros fejlesztővel, pszihológussal és persze tanító nénivel.

Január elején megérkezett a levél, miszerint járuljak a tanító testület elé, hogy a gyermek eddigi teljesítményét értékeljék, és megbeszéljék velem a következő trimeszter feladatait, terveit.

A tanáriban várt az iskolaigazgató, tanító néni, a családsegítő, az osztály doktor nénije, az integrációs program vezetője (ők mind ismerősök, hiszen napi, heti, havi kapcsolatban vagyunk) és persze a megyei főmufti sem hiányozhatott a buliból.

Edi heti órarendje kicsit sem unalmas, de jól szervezett, és egyelőre a gyerkőcök jól bírják. Tény hogy a szokásos 6 hét végére már elfáradnak, de ez a “normális” gyerekeimnél is így van, annyira nem meglepő. (Franciaországban a nagyjából 6 hetes tanítási ciklus után 2 hét szünet következik, feltöltődés jár a kölköknek.)

image

Órarend

Átbeszéltük a teljesítményét a beszéden keresztül, valamint a matematikán, sporton és minden fejlesztő tevékenyégen elért eredmenyét is. Felvázolták, mi a következő cél, amit el szeretnének érni Edivel a következő trimeszter végéig. Sok-sok szó esett a beilleszkedésről, iskolai magatartásról, és igazgató bácsi nagyon nagy lelkesedéssel ecsetelte, hogy amennyire aggódot még augusztusban. mielőtt elindult volna a project, most annyira boldog, mert láthatóan nagyon jól műkődik, és teljes a siker, és örül, hogy az ő iskolája részese lehet ennek a programnak.

image

Biztosítottam róla, hogy nála már csak én vagyok boldogabb. Egy évvel ezelőtt abszolút kilátástalannak tűnt Edi jövője, de ezáltal a program által már messze nem vagyok olyan pesszimista, mint pontosan 12 hónappal ezelőtt. És félre ne érts kedves olvasó! Tisztában vagyok vele, hogy Edi nem lesz atomfizikus, sőt, azt sem tudom, hogy valaha képes lesz-e önálló életre. De 4 hónap alatt megtanulta a 6 fogalmát (6 keksz van az asztalon, elveszek belőle 3-at, mennyi marad?), a nevét felismeri leírva, egy pár betűt felismer, verseket es dalokat énekel érthetően, artikulálva, megismeri a színeket, nagyjából egyenes vonalat tud húzni, és még sorolhatnám mi mindent tanult az elmúlt hetekben. És én mosolyogva, szeretettel telecsorduló szívvel dőltem hátra és hallgattam a körülöttem ülő embereket, akik a kisfiam képességeit, ügyeskedéseit, bénázásait ecsetelték majdnem 1 órán át.

Lehetőségem nyílt beszélni a pszichológussal, és elbeszélgettünk a testvérekről, Edi helyzetéről a családban. Valószínúleg az Eglantine effect hatására felajánlottak egy “testvér programot”, aminek keretein belül szeretne elbeszélgetni Edi nővérével és húgával (nyilván nem Csuvival 🙂 ) Ediről, a helyzetükről, és úgy általában az életükről egy sérült tesó mellett. Majd mesélek erről is…..

Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az nlc-re!