NEM HARAP A SPENóT

Merre tovább? (Francia iskolai útvesztő)

BAC ES vagy BAC S? És Seconde Generale vagy Technoligique? Heee, mi van?

Találós kérdés 😀 Na ez mi ez?

Parcours-de-formation1

Nem, nem az új periódikus rendszer. Segítek egy picit, jó?

Ez a gyönyörűség itt a francia továbbtanulási rendszer. Egy echte francia számára teljesen egyértelmű, átlátható táblázat, nyilakkal jelölve az iskolatípusok közötti átjárhatóságot.

Minek nézegetek én ilyeneket?

Mert elsőszülöttömnek választania kell. Megérkeztünk a továbbtanulás kapujába. Még előttem a kép, ahogy félve, lépegetve elindult az ovi nagycsoportjából az iskolapadba, és megkezdte iskolai tanulmányait Franciaországban. Kérlek titeket, ne várjatok tőlem összehasonlítást, becsmérlést egyik vagy másik ország tanítási rendjébe, mert nincs összehasonlítási alapom. Hiába, hogy Magyarországon végeztem a tanulmányaimat, van egy olyan érzésem, hogy azóta hangyafasznyit változhatott az oktatási rendszer, nyilván politikai pirostól vagy narancssárgától függően.

Jaj, várjatok segítek az eligazodásban, hiszen ez az ország a bürokrácia mellett, a rövidítések országa is.

CP – 1. osztály

CE1 – 2. osztály

CE2 – 3. osztály

CM1 – 4. osztály

CM2 – 5. osztály      Eddig tart az általános iskola.

Kijárta, imádta, majd belépett a College kapuján, aminél már éreztették a szülőkkel, hogy nem babra megy a játék. Már most jól válasszon a szülő, mennyire legyen az a “felső tagozat” erős, mennyire kell a gyerek körmére nézni, mennyire autonóm, van-e valamilyen kiemelkedő képessége vagy érdeklődési köre, amit egy megfelelően választott college által, a plusz foglalkozásokon tovább lehet fejleszteni. Választhat a szülő, hogy a szabadabb, nyugisabb, etnikailag kicsit vegyesebb (figyelitek, politikailag milyen korrekt próbálok maradni?) állami sulit, vagy katolikus magániskolába járatja a gyereket ami, mint nevében hordozza fizetős, kicsit szigorúbb, de több lehetőséget tartogat a tanulóknak. A további messzebb menő következtetéseket mindenki magában beszélve, olvasva vonja le 😀

6ème- 6. osztály

5ème – 7. osztály

4ème – 8. osztály

3ème – gimnazium, szakközépiskola, szakiskola 1. osztály. Na mi most itt tartunk!

Ami még előttünk áll:

2de – 2. osztály

1er – 3. osztály

Terminal BAC* – 4. osztály, érettségi

Tehát várjuk az utolsó trimeszter osztályzatait, tanári jellemzését, és februártól áprilisig vadul járjuk a “porte ouverte-ket“, azaz a középiskolák által biztosított nyílt napokat, ahol a gimnáziumok és szakközépiskolák magukat ajánlgatják, mint hentes a jófajta borjú szűzérmét (file mignon de veau) a húspiacon.

Ez a jelenség már az én időmben is létezett Magyarországon, el lehet menni iskolákat látogatni, de amennyire emlékszem ezt csak a jobb iskolák szervezték, és mindenkit biztosítottak róla, hogy nem a szülő vagy a gyerek választ, hanem a suli.

Visuel-JPO-2012_article_horizontal

Persze, nem fogok mellébeszélni vagy szépíteni a helyzetet: a Gallok földjén is számít az osztályzat. Minden gimnázium a sikeresen elért érettségik arányának megfelelően kapja hírnevét: 100% BAC – na ez a legjobb, na ez már valami! Persze, hogy a lehető legjobb tanulókat szeretné magához vonzani.

De ne rohanjuk ennyire előre. A legfontosabb kedves Spenót olvasó, hogy érezd a ritmust, az iskolai ritmust. 😀 Nagyon okosan és biztosan kell választani. Az a gyerek, aki szakközépiskolát választ és ezen belül szakmunkás vizsgát vagy egy évvel később szakérettségit szeretne szerezni, az tényleg a legjobb sulik közül válogathat. Nyilván ezeknek az iskoláknak eszméletlenül jó hálózatuk van az adott szakmunkás képzés gyakorlati megvalósításához. De sajnos egy szakközépiskolai érettségi messze nem a gimnáziumi érettségi szintjén van. És ha esetleg a tanuló meggondolja magát, és mégis tovább szeretne tanulni a felsőoktatásban, kőkemény munka árán tudja csak feltornászni magát, és különbözeti érettségit tenni.

Azok a kölkök akik már most tudják, hogy felsőoktatásban szeretnék a tanulmányaikat folytatni, illetve halvány lila gőzük nincs mihez szeretnének kezdeni az életükkel, na nekik való a gimnázium. Vannak az úgynevezett reál és humán beállítottságú gimik,mindegyiknek központilag meghatározott az órarendje, de mint minden másban ebben az országban, az oktatási rendszerben is a részletekben bújik meg az ördög.

Akkor most bonyolítsuk egy picit, és megpróbállak titeket még jobban megbolondítani, mint ahogy velem tették előző szombat reggel 9-kor.

A parkoló tele, hangos zene hallatszik ki egy hatalmas épületből, ami a reál gimnáziumok egyik legjobbja a környékünkön. Buli van, nyílt nap! Aznapra minden tanterembe oktatást szerveztek, végig jártuk a laborokat, az amfiteátrumokat, és annak megfelelően, hogy a BAC Techno vagy BAC Généralt szeretne tenni majd 3 év múlva a gyerek, választhattunk a bal vagy jobb oldali épületszárny közül. Elindultunk a BAC Général S irányába, ahol hatalmas táblákon és asztalokon prospektusokon és kivetítőkön magyarázzák a különböző tagozatok előnyeit, ki, miért és éppen azt válassza, melyik egyetem milyen fakultás programmal vesz fel előszeretettel tanulókat.

Még csak 5 perce voltunk bent, de máris repkedtek a rövidítések: SES vagy PFEG? Heee? Az mi? Ugye már ti is elveszítettétek a fonalat, nem elég, hogy reál gimi, még ezen belül is tagozatok vannak? Hogy is magyarázta az egyik tanár? “Hol szeretnél ülni a következő 3 évben: a Holdon a lábadat lóbálva, ahonnan rálátsz az egész világra és mindenhová, minden földrészre bekukkantasz, hogy egy picit megismerd azokat: ez az SES, vagy egy íróasztalnál szeretnél ülni és ennek megfelelően a világ részleteiben látogat meg téged: ez a PFEG.”

Fiúk, lányok én elájultam a tanárok lelkesedésén, ahogyan a gyerekeket bevonva az órába próbálták még jobban felkelteni az érdeklődésüket az adott szaktárgyak iránt. Láttunk bűnügyi elemzést MPS-en, a joghurt bakteriológiai felépítését BL/SL órán, az LS órákon minden nyelvtanár a kötelező angol tudás mellé a sajátját ajánlgatta második illetve harmadik nyelvnek (spanyol, olasz vagy német) és a franciatanárok megpróbáltak minket meggyőzni, hogy a történelemhez érdemes a francia nyelven vagy az irodalmon keresztül közelíteni. Minden terem számítógépekkel, laptopokkal vagy ipad-ekkel felszerelt, minden elektronikusan megy, lecke, osztályzás, napló, mindenhez szülői saját kód hozzáféréssel, és hát ami nálam még szempont az a tisztaság!!!!! Mennyi mindent elárul a suliról, az ott dolgozókról és a bennük tanulókról!

Engem meggyőztek, férjjel fürdőztünk a lehetőségek tengerében, felnőtt fejjel lassan 40 évesen, rengeteg élet és munkatapasztalattal a hátunk mögött, mindkettőnknek volt szívéhez közelálló tagozat. Csak sóhajtoztunk, milyen jó lenne, ha most lennénk fiatalok (OK, még fiatalabbak, na). Mennyivel könnyebb nekik, mennyivel több a választási lehetőség.

Az én gyerekem meg csak állt, és láttam rajta, hogy kínlódik. Túl sok a lehetőség, túl sokból lehet választani. Túl nagy a nyomás, hatalmas dolgokat érhet el vele, de nagyon mellé is nyúlhat. És ez stresszeli.

A beiratkozás közben beszélgettünk erről a felvételi osztályon lévő tanárokkal, akik megnyugtattak: az átjárás tagozat és tagozat között trimeszterről trimeszterre, vagy évfolyamról évfolyamra lehetséges. Ami nekem nagyon szimpatikus volt még (saját emlékeimhez viszonyítva), hogy tisztában vannak vele, hogy ez az a korosztály, amelyiknek egyik pillanatról a másikra kapcsolódik fel a villany a fejében, és csak egy jó tanár, egy jó program kell, hogy megszeressen egy tantárgyat, és egy közepes tanulóból jó vagy kiváló tanulót csináljon és természetesen ez a negatív irányba is igaz. Tehát érkezhetsz a suliba bármilyen átlaggal, nem írnak le egyből. De pontosan ezért van hetente kétszer az órarendben “Accompagnement personnalisé” (személyre szabott útbaigazítás), ahol folyamatosan figyelemmel kísérik a tanulót, és jegyeinek és érdeklődésének megfelelően terelgetik végig az érettségi felé.

A kötelező órarend a következő évben:

4 óra francia, 4 óra matematika, 3 óra történelem, fél óra jogi, szociális ismeretek, 3 óra angol, 2,5 óra német, 1 óra spanyol, 3 óra fizika, kémia, 1,5 óra biológia, 2 óra testnevelés, 2 óra Accompagnement personnalisé, 1,5 óra MPS, 1 óra tanulószoba KÖTELEZŐ. A gyerek suliban van reggel 8-tól este 17.45-ig. Hmmm… valakinek Magyarországon valami nyavalyoghatnékja van a a magyar tanulók leterheltségéről? Na azért! 🙂

A délutánt egy egészségügyi és mezőgazdasági szakközépiskolának megfelelő privát suliban töltöttük. A csecsemőgondozó teremtől a kisállat kereskedésig ebben a suliban is minden megtalálható. Tényleg van saját kisállat kereskedése a sulinak (!!!), ahol a tanulóknak kell ellátni, gondozni az állatokat, és megtanítják nekik azt is hogyan kell ezeket eladni, beszerezni, milyen engedélyek szükségesek hozzájuk A-tól Z-ig. Fura volt, hogy úgymond “maguk ellen beszéltek”, de nekik tényleg az a fontos, hogy olyan kölkök kerüljenek ki tőlük érettségi után, akik valóban élvezik azt a szakterületet amit választottak, és látva kis Chloé hezitálást, kerek-perec a gimnázium felé orientálták! A mi legnagyobb örömünkre.

Tehát mire irattuk a gyereket?

Seconde generale – SES Sciences économiques et sociales – MPS (Méthodes et pratiques scientifiques)

És bocsánat a fejfájásért, ami azóta kínoz, hogy ezt a rengeteg rövidítést végig olvastad. 🙁

 

Rövidítések:

BAC: Baccalauréat, érettésgi

SES: Sciences Economiques et Sociales

PFEG: Principes Fondamentaux de l`Economie et de la Gestion

LS: Littérature et Société

BT: Bio technologies

SL: Science et laboratoire

 

Kommentek

(A komment nem tartalmazhat linket)
  1. nemharapaspenot says:

    És reméljük, addig nem változik minden, mert az még egy jó kis csavar lenne. 🙂

  2. Gilda says:

    Na még mindig el vagyok veszve ebben a rendszerben 🙂 Milyen szerencse, hogy még van sok évünk…

Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az NLCafé-ra!